درمان فقدان مادرزادي دومين دندان پيش


 

نويسنده:دکتر سيدمهدي هاشمي متخصص ارتودنسي عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي زاهدان




 
یکی از روش های درمانی، بستن فضاي اين دندان‌ها با جلو آوردن دندان‌هاي عقبي به وسيله درمان ارتودنسي ثابت است. در اين حالت به ترتيب ابتدا دندان‌هاي نيش، سپس دندان‌هاي کرسي کوچک اول، کرسي دوم کوچک و... به وسيله نيروهاي ارتودنسي به سمت قدام حرکت داده مي‌شوند و فاصله بين دندان‌ها را پر مي‌کنند. طول دوره ارتودنسي اين نوع درمان طولاني‌تر از حالت قبل است و ملاحظات خاص خود را دارد. در انتهاي درمان ارتودنسي نيز بايد شکل و اندازه دندان‌هاي نيش و کرسي کوچک اول توسط متخصص دندانپزشکي ترميمي و زيبايي يا دندانپزشکاني که ذوق و سليقه خوبي دارند، به وسيله مواد رنگ دندان (کامپوزيت‌ها) يا به وسيله لمينيت تغيير شکل داده شده و به حالت ايده‌آل برسند. اين نوع درمان هم کار تيمي دو نفره است.

درمان دیگر: بستن فاصله اين دندان‌ها با روکش‌هاي پل مانندبريج(Bridge)
 

بعد از تنظيم فاصله‌هاي موجود و روابط دندان‌هاي ديگر به وسيله ارتودنسي ثابت، به جاي استفاده از ايمپلنت براي جايگزين کردن اين دندان‌ها از طريق تراش در دندان مجاور اين فضاي بي‌دنداني و پر کردن اين فضا با روکشي که به دو دندان روکش شده مجاور متصل است، فضاي خالي پر مي‌شود. به دليل تراش دو دندان معمولا سالم مجاور اين فضا، اين روش مزيت ندارد. البته تکنيک‌هاي جديد روکش‌هاي پل مانند (بريج) ابداع شده‌اند که در صورت امکان استفاده از آنها در اين محل، نتيجه بهتر از قبل است. اين درمان هم يک کار تيمي بين ارتودنتيست و پروتزيست يا متخصص ترميمي و زيبايي است.
در صورت فقدان يک طرفه دندان پيش دوم فک بالا بسته به حالات مختلف درمان‌ها را به ترتيب ذيل مي‌توان تقسيم‌بندي کرد. در صورتي که فضاي اين دندان با جلو آمدن دندان نيش در همين سمت بسته شده باشد، اگر دندان مشابه در طرف مقابل فک داراي شکل طبيعي باشد، بهتر است به وسيله درمان ارتودنسي ثابت دندان نيش به محل صحيح قرارگيري خود در فک برگردانده شده و سپس اين فضاي خالي به وسيله ايمپلنت با روکش‌هاي پل مانند بسته شود. تغيير شکل دندان نيش به فضاي اين دندان جابه‌جا شده ممکن است ولي نتيجه زيبايي حاصل از آن به خوبي اين روش نيست.
در صورتي که دندان مشابه در طرف مقابل داراي شکل طبيعي نباشد، بعد از ارزيابي راديوگرافيک ريشه آن، در صورت ضعف ريشه اين دندان مي‌توان اين دندان را کشيد و به صورت فقدان دوطرفه اين دندان فضاي آن را بست (که قبلا اين درمان‌ها گفته شد). در صورت مناسب بودن ريشه اين دندان و حفظ آن، از آنجا که خود اين دندان هم بايد تغيير شکل يابد، مي‌توان دندان نيش را در طرف مقابل تغيير شکل داد. اگر فضاها خوب و مناسب تقسيم نشده باشد درمان ارتودنسي براي تنظيم ايده‌آل فضاها براي رسيدن به زيبايي ايده‌آل نهايي قبل از اين کار ضروري است. اگر فضاها خوب تقسيم شده باشند، مي‌توان درمان ارتودنسي نداشت.
منبع:www.salamat.com